Se impun noi taxe pentru mașinile electrice produse în China. Cât de mari vor fi și cum vor impacta industria auto din Europa
Ene Valentina | Publicat: 04.10.2024 15:23 | Actualizat: 04.10.2024 16:46
Uniunea Europeană a făcut un pas important vineri, 4 octombrie, votând pentru impunerea unor taxe vamale suplimentare pentru mașinile electrice importate din China.
Decizia, considerată una controversată, vine pe fondul unei anchete care a arătat că producătorii chinezi de vehicule electrice beneficiază de subvenții substanțiale din partea statului, fapt ce le oferă un avantaj nejustificat pe piața europeană.
Se impun noi taxe pentru mașinile electrice produse în China
Cu un total de 10 state membre care au votat „pentru”, 12 abțineri și cinci voturi împotrivă, rezultatul reflectă o dezbatere intensă la nivelul Uniunii. Franța și Italia s-au numărat printre susținătorii măsurii, argumentând că este necesară protejarea industriei auto europene de concurența considerată neloială.
În schimb, Germania, cel mai mare producător auto din Europa, s-a poziționat ferm împotriva noilor taxe, temându-se de repercusiunile economice și de riscul unui război comercial cu China.
În prezent, mașinile electrice importate din China sunt supuse unei taxe vamale de 10%. Cu toate acestea, propunerea aprobată prevede creșterea tarifelor cu procente cuprinse între 7,8% și 35,5%, în funcție de producător.
Cele mai afectate vor fi companii chineze precum SAIC, care va suporta o taxă de 35,5%, în timp ce producători precum Tesla vor fi taxați cu 7,8%. Dacă măsura va fi implementată conform planului, noile taxe vor intra în vigoare la 31 octombrie și vor fi aplicate pentru o perioadă de cinci ani, cu excepția cazului în care negocierile cu China duc la altă soluție.
Cum a ajuns UE la această concluzie
Decizia UE este fundamentată pe concluziile unei anchete deschise în 2023, care a dezvăluit că producătorii de mașini electrice din China beneficiază de subvenții masive din partea guvernului lor. Aceste ajutoare de stat permit producătorilor chinezi să își vândă vehiculele la prețuri mult mai mici decât cele produse în Europa, afectând competitivitatea companiilor europene.
Oficialii UE consideră că, fără aceste subvenții, prețurile mașinilor chinezești nu ar putea fi atât de competitive, iar acest lucru reprezintă o amenințare pentru industria auto din Europa.
Comisia Europeană estimează că, până în 2025, mașinile electrice chinezești ar putea ajunge să dețină o cotă de 15% din piața europeană, având deja un preț mediu cu 20% mai mic decât cel al vehiculelor electrice fabricate în UE. În acest context, think-tank-ul Kiel Institute a calculat că o creștere de 20% a taxelor vamale ar putea reduce importurile de mașini chinezești cu 25%, adică aproximativ 125.000 de unități.
China nu este gata să cedeze
Cu toate acestea, reacția Chinei nu a întârziat să apară. Beijingul a criticat dur măsurile propuse de UE, etichetându-le drept „protecționiste” și avertizând asupra posibilelor represalii. Oficialii chinezi au sugerat deja lansarea unor anchete anti-dumping și impunerea de restricții asupra unor produse europene exportate către China.
Germania, alături de Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta, a votat împotriva noilor taxe, argumentând că acestea ar putea escalada tensiunile comerciale cu China. Ministrul german al finanțelor, Christian Linder, a subliniat vineri necesitatea unei soluții negociate cu Beijingul, în încercarea de a evita un război comercial de amploare. Oficialii germani consideră că măsura este exagerată și că ar putea pune în pericol relațiile economice și comerciale dintre UE și China.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.