Cheltuielile de personal ale României, peste pragul de 10 % din PIB. Ministerul Finanţelor caută soluţii înainte de creşterea taxelor

Ene Valentina | Publicat: 30.05.2025 19:39 | Actualizat: 30.05.2025 20:01
Statul român ajunge din nou în lumina reflectoarelor din cauza facturii tot mai greu de susţinut pentru cheltuielile de personal. Conform explicaţiilor oferite vineri, 30 mai, de ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, salariile angajaţilor din sectorul public costă bugetul aproximativ 164 de miliarde de lei pe an, ceea ce reprezintă puţin peste o zecime din PIB-ul prognozat pentru 2025.
Din această sumă imensă, 13,7 miliarde de lei sunt destinate exclusiv sporurilor, bonusurilor, primelor şi premiilor acordate unor categorii de bugetari. Calculele NU includ indemnizaţia de hrană, norma de echipament, plata cu ora sau alte drepturi conexe, ceea ce înseamnă că nota de plată reală pentru beneficii suplimentare este sensibil mai ridicată.
Cât cheltuie statul pe bonusurile bugetarilor
Cifrele ridică o problemă dublă: pe de o parte, sustenabilitatea financiară a aparatului public, iar pe de altă parte, echitatea în raport cu mediul privat. Analiştii fiscali remarcă faptul că ponderea cheltuielilor de personal în PIB este deja mai mare decât în Ungaria sau Polonia, deşi serviciile publice livrate cetăţenilor nu par să fi ţinut pasul cu valoarea adăugată la salarii. În acelaşi timp, firmele private, obligate să concureze cu un stat care plăteşte sporuri generoase, se plâng că piaţa muncii este distorsionată, iar costurile de producţie cresc chiar şi pentru exportatori.
În spatele cifrei de 13,7 miliarde de lei se ascunde o junglă de stimulente dificil de cartografiat. Există sporul pentru condiţii vătămătoare, conceput iniţial pentru salariaţii expuşi la noxe, dar ajuns să fie plătit inclusiv în birouri moderne dotate cu aer condiţionat. La acesta se adaugă sporuri de fidelitate, de confidenţialitate, de noapte, de tură sau chiar de „complexitate” a muncii.
De multe ori, aceleaşi persoane beneficiază simultan de mai multe tipuri de suplimente, fiecare calculat ca procent din salariul de bază. Ministrul Boloş a insistat că reformarea sistemului nu poate fi făcută printr-o „regulă universală”, ci printr-o radiografie pe domenii, care să separe sporurile justificate – de exemplu, cele pentru medici aflaţi la ATI sau pentru poliţiştii de intervenţie – de plăţi acordate pur inerţial.
Dimensiunea problemei este amplificată de ambiţia guvernului de a introduce noua Lege a salarizării unice. În teorie, legea ar trebui să aşeze pe baze transparente grilele de plată şi să reducă dependenţa de suplimente. În practică, însă, primele etape vor necesita alte miliarde pentru a aduce toate funcţiile la acelaşi nivel de referinţă, repetând scenariul recalculării pensiilor. Dezastruos pentru buget, planul ar provoca un nou vârf de cheltuieli exact când Bruxelles-ul cere României să închidă deficitul şi să menţină datoria sub control.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.












Cele mai citite











