Lovitură uriașă pentru Emil Boc. Edilul Clujului poate pierde finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metrou
Ene Valentina | Publicat: 30.08.2024 09:50 | Actualizat: 02.09.2024 09:54
Metroul din Cluj-Napoca, unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură ale orașului, se confruntă cu o potențială pierdere majoră a finanțării europene.
Conform unor surse guvernamentale, Comisia Europeană ar putea retrage finanțarea de 300 de milioane de euro destinată acestui proiect. Această veste vine ca un șoc pentru administrația locală și pentru primarul Emil Boc, care s-a angajat să transforme Clujul într-un oraș european modern prin dezvoltarea infrastructurii de transport.
Cum s-a ajuns la pierderea finanțării pentru metroul din Cluj
Decizia Comisiei Europene pare să fie influențată de mai multe probleme apărute în implementarea proiectului. Printre acestea se numără întârzierile în procedura de licitație și dificultățile legate de publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Aceste aspecte au fost menționate și de deputatul clujean Sabin Sărmaș, care a subliniat că, pe lângă întârzierile repetate, există și vicii de procedură în procesul de atribuire a lucrărilor.
„Totuși contractul e semnat, e în vigoare, compania sau consorțiu poate să meargă cu lucrările înainte și despăgubirile pe care putem să le plătim sunt de 10% din valoarea lucrării care înseamnă 180 de milioane de euro. Păi asta pentru bugetul Clujului este absolut devastator. Situația e foarte complicată”, a spus deputatul PNL.
Ce soluții există în acest moment
Cu această posibilă retragere a fondurilor, guvernul României se află acum în căutarea unor surse alternative de finanțare. Printre soluțiile vehiculate se numără utilizarea certificatelor verzi, o opțiune care ar putea acoperi parțial nevoile financiare ale proiectului. Cu toate acestea, incertitudinea persistă, iar impactul pierderii unei sume atât de mari ar putea fi semnificativ pentru bugetul local și pentru viitorul infrastructurii de transport din Cluj.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a atras atenția în repetate rânduri asupra faptului că proiectul metroului din Cluj este unul dintre cele mai întârziate din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În luna mai a acestui an, Câciu a subliniat că nu exista nici măcar un contract de dirigenție de șantier pentru acest proiect, comparând situația cu cea a Magistralei M6 spre Otopeni, care era deja într-un stadiu de execuție de 30%. Această comparație evidențiază diferențele majore în progresul proiectelor de infrastructură susținute prin PNRR și ridică semne de întrebare cu privire la managementul și coordonarea proiectului clujean.
„Suntem încă la stadiul în care nu avem contract de dirigenţie de şantier, nu avem o delimitare de şantier şi să înceapă săpăturile, deşi până la finlul acestui an ar trebui să avem o execuţie de 50% (…) Chiar mi-aş dori ca întreaga atenţie al autorității locale să se îndrepte spre acest proiect, pentru că este un proiect care dacă este util pentru toţi clujenii, haideţi să îl facem”, spunea Adrian Câciu în luna mai la Prima News.
Emil Boc susține în continuare că există finanțare pentru finalizarea proiectului
În ciuda acestor semnale de alarmă, primarul Clujului, Emil Boc, a insistat recent că există finanțare pentru proiectul metroului, contrazicând astfel declarațiile premierului Marcel Ciolacu, care a menționat o reținere de fonduri din cererea de plată numărul 3 din PNRR, referitoare la finanțarea lucrărilor la metrou. Această discrepanță în declarațiile oficialilor ridică întrebări privind transparența și comunicarea între autoritățile locale și cele centrale.
Conform planului inițial, lucrările la metroul din Cluj ar trebui să dureze opt ani și să fie finalizate până în 2031. Costul total estimat pentru acest proiect este de peste 9 miliarde de lei fără TVA, ceea ce îl plasează printre cele mai mari investiții publice din regiune. Însă, cu incertitudinea legată de finanțare și cu obstacolele administrative care se adună, atingerea acestor obiective pare din ce în ce mai dificilă.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.