Metroul din Cluj, tot mai departe de a fi gata. Proiectul a fost scos din PNRR
Ene Valentina | Publicat: 15.10.2024 15:19 | Actualizat: 15.10.2024 15:45
Într-o mișcare ce marchează o schimbare semnificativă în strategia de finanțare a infrastructurii din România, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunțat că proiectul metroului din Cluj va fi scos din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Decizia a fost făcută publică în cadrul conferinței „Banking Forum” și vine în contextul în care România nu a îndeplinit toate obligațiile asumate în cadrul cererii de plată numărul 3 către Comisia Europeană, ceea ce a dus la o reducere a sumei ce trebuia încasată.
Decizie dură pentru locuitorii din Cluj
Deși scoaterea din PNRR ar putea părea un pas înapoi pentru un proiect atât de important, oficialii au identificat alternative de finanțare care ar putea asigura continuarea lucrărilor. Potrivit lui Câciu, metroul din Cluj va beneficia de finanțare prin Programul de Transport și prin emiterea de obligațiuni „verzi” de către statul român. Aceste obligațiuni „verzi” sunt instrumente financiare menite să susțină proiectele de infrastructură sustenabilă și ecologică, metroul fiind un exemplu de astfel de inițiativă cu impact pozitiv asupra mediului.
”Probabil că săptămâna aceasta ar trebui să vină scrisoarea prin care suntem înştiinţaţi că vom avea o plată parţială, în mod oficial. Vom avea timp să răspundem o lună de zile şi decizia finală va fi luată probabil la finalul lunii noiembrie şi plata parţială.
Am anunţat că vom avea o plată parţială în această cerere de plată 3. Sunt trei reforme care nu sunt îndeplinite din perspectiva Comisiei. Una are un impact economic major, cea cu microîntreprinderile. Celelalte două sunt reforme pe care România chiar trebuie să le facă şi privesc guvernanţa corporativă. Un jalon care este la companiile din energie: 15 companii din energie care au o problemă din perspectiva numirii pe mandat a celor care construiesc Consiliile de Administraţie, Consiliile de Supraveghere. Un alt jalon, care deja a intrat în reluare, cel referitor la numirile de la AMEPIP (Agenţia de Monitorizare a Companiilor Publice, n.r.).
Pentru metroul de la Cluj se va găsi o finanțare. S-a găsit, de fapt, o finanțare în Programul de Transport. Va fi finanțat și din obligațiuni verzi emise de statul român, în sensul transportului verde. Metroul de la Cluj va fi scos din PNRR ca investiție, iar contravaloarea celor 300 de milioane de euro va fi mutată pe altă investiție care este deja în execuție și produce cheltuieli”, a declarat Câciu în cadrul evenimentului organizat de Financial Intelligence.
De ce a fost scos metroul din Cluj din PNRR
România, în contextul cererii de plată numărul 3, nu și-a respectat integral angajamentele asumate față de Comisia Europeană, ceea ce a atras o reducere a fondurilor disponibile. Astfel, proiectul metroului din Cluj, care inițial era inclus în PNRR, a fost scos pentru a permite o realocare mai eficientă a fondurilor disponibile. Comisia Europeană va trimite o notificare oficială în această privință, dar guvernul român, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, s-a mișcat rapid pentru a asigura finanțarea necesară prin alte canale.
În același context, Adrian Câciu a abordat și subiectul absorbției fondurilor europene, un aspect cheie pentru dezvoltarea economică și infrastructurală a României. Ministrul a menționat că, până la finalul anului 2024, România va atinge un grad de absorbție a fondurilor europene de 10%, urmând ca acest procent să crească semnificativ până în 2025, când se estimează că va ajunge la 35%.
Câciu a subliniat faptul că România nu se confruntă cu probleme bugetare în ceea ce privește absorbția acestor fonduri, explicând că procesul de decontare cu Comisia Europeană este unul în derulare și că sumele cheltuite intern sunt neutralizate din perspectiva deficitului. Aceste clarificări vin într-un moment în care există îngrijorări legate de capacitatea României de a atrage și gestiona eficient fondurile europene alocate în cadrul PNRR.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.