Este oficial! Blue Air a intrat în faliment. Cum s-a ajuns în această situație

Ene Valentina | Publicat: 10.07.2025 18:30 | Actualizat: 10.07.2025 19:04
La aproape doi ani după intrarea în insolvență, fostul lider al pieței locale de zboruri low-cost a ajuns oficial în faliment. Lichidatorul judiciar Infinexa a depus joi, 10 iulie, cererea la Tribunalul București, invocând imposibilitatea de a atrage un investitor care să resusciteze compania și să-i susțină planul de reorganizare.
“S-au acumulat incertitudini care generau pierderi continue şi era necesar să acţionăm pentru a le limita; falimentul este cea mai echitabilă soluţie pentru protejarea creditorilor”, a explicat Radu Tudor, senior partner Infinexa.
După suspendarea zborurilor din toamna anului 2022, Blue Air a intrat oficial în insolvență pe 22 martie 2023. Statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS), a devenit acționar majoritar cu 75 %, ca urmare a executării garanției pentru ajutorul de stat primit în pandemie.
Blue Air a intrat în faliment
În perioada de observație, echipa de management, AAAS și administratorul judiciar au purtat negocieri cu mai multe fonduri de investiții și companii aeriene, însă niciuna nu a fost dispusă să aducă lichiditatea cerută de planul de reorganizare.
În aceste condiții, Adunarea Generală a Creditorilor a votat pe 2 iunie 2025 deschiderea procedurii de faliment. Decizia vizează datorii de ordinul sutelor de milioane de lei, de la salarii restante la obligații fiscale față de Ministerul Finanțelor și ANAF. Pentru creditori, falimentul deschide calea valorificării tuturor activelor: două aeronave nefuncționale, cinci carcase, drepturi de slot, licențe și eventualele despăgubiri comerciale.
Impactul asupra pieței și al pasagerilor
Pentru pasagerii care încă mai sperau la rambursarea biletelor anulate în 2022, vestea complică și mai mult procesul de recuperare a sumelor. Creanțele consumatorilor au rang inferior celor salariale și bugetare, iar rata de recuperare în falimentele din aviație depășește rar 10–15 %.
Pe plan concurențial, prăbușirea Blue Air lasă un gol pe aeroporturile regionale, în special la Bacău, unde operatorul era „de casă”. Wizz Air, Ryanair și Animawings și-au anunțat deja intenția de a prelua sloturile eliberate și de a extinde rutele interne și externe.
Fondată în 2022, Infinexa administrează astăzi active de peste 200 de milioane de euro și dosare dificile precum Vivre Deco, Hidroconstrucția și Angst. În cazul Blue Air, misiunea sa este să transforme rapid flota și licențele într-o sursă de numerar într-un context de piață complicat: există cerere bună de piese, dar valorile de piață pentru aeronave parcate de mult sunt scăzute. Lichidatorul promite transparență totală la licitațiile viitoare pentru a evita conflicte între creditori.
Falimentul nu înseamnă doar vânzarea de active. Autoritățile analizează în continuare legalitatea ajutorului de stat acordat în 2020, iar creditorii chirografari, în special pasagerii, ar putea introduce acțiuni suplimentare în instanță. Dacă nu apar contestații majore, tabloul definitiv al creanțelor ar putea fi confirmat în prima jumătate a anului 2026, moment din care va începe distribuirea fondurilor.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.












Cele mai citite











