Taxă din New York implementată și în România. Un deputat PSD de Iași a venit cu propunerea
Gabriela Gogu | Publicat: 11.01.2025 11:48 | Actualizat: 11.01.2025 11:52
Autoritățile se gândesc la posibilitatea implementării unei taxe speciale pentru mașini în orașe mari precum București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași, susține un deputat român. El a dat exemplu taxa introdusă recent în Manhattan, New York care are ca scop scăderea numărului de mașini din trafic.
Deputatul PSD de Iași, Vasile Cîtea a venit cu această propunere pe care i-a înaintat-o ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu.
”În calitate de deputat de Iași, un oraș care se confruntă din ce în ce mai frecvent cu probleme legate de aglomerația rutieră, doresc să aduc în atenția dumneavoastră o inițiativă recentă implementată pe plan internațional, care ar putea servi drept model pentru rezolvarea acestor dificultăți în marile orașe din România.
Traficul intens, insuficiența locurilor de parcare, timpii mari de deplasare și nivelul ridicat al poluării atmosferice afectează semnificativ calitatea vieții locuitorilor din Iași. Aceste probleme nu doar că limitează mobilitatea urbană, dar au și un impact negativ asupra dezvoltării economice și atractivității orașului pentru investiții și turism”, transmite Vasile Cîtea.
Taxe ca în Manhattan în România
Deputatul a subliniat exemplul din Manhattan, New York, acolo începând de duminică se va aplica o taxă de nouă dolari pe zi pentru vehiculele de pasageri care pătrund în Manhattan la sud de strada 60. Camioanele și autobuzeel plătesc până la 21,60 de dolari pe zi, taxiurile 75 de cenți pe călătorie, iar vehiculele de ride-sharing, precum Uber și Lyft, 1,50 de dolari pe călătorie. Taxa este redusă cu 75% pentru accesul pe timp de noapte.
”Această măsură, prima de acest tip în Statele Unite, urmărește reducerea numărului de mașini care intră zilnic în Manhattan cu cel puțin 80.000, ceea ce va contribui la decongestionarea traficului în cel mai aglomerat district din țară”, explică deputatul de Iași.
Cîtea susține că fondurile generate vor fi direcționate către modernizarea și extinderea transportului public, astfel va fi asigurată o soluție pe termen lung pentru mobilitatea urbană.
El mai dă ca exemplu Londra, care ar aplica încă din 2003 o astfel de taxă, care a avut rezultate notabile în reducerea traficului și în generarea de resurse financiare pentru transportul public.
Ce orașe ar trebui să introducă această taxă specială
Cîtea l-a întrebat pe Grindeanu dacă intenționează Ministerul Transporturilor să inițieze un studiu de fezabilitate la nivel național pentru a evalua impactul economic, social și de mediu al unei astfel de măsuri, mai ales în orașe precum Iași.
Cabinetul ministrului a răspuns că o astfel de taxă nu ține de competențele Ministerului Transporturilor și l-a îndrumat pe deputatul de Iași să se adreseze Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.