Achizițiile de microbuze electrice intră în atenția Parchetului European. Acestea au fost cumpărate și de trei ori mai scump: “Diferențele de preț ridică suspiciuni de cartel”
Galerie foto (1 fotografii): Achizițiile de microbuze electrice intră în atenția Parchetului European. Acestea au fost cumpărate și de trei ori mai scump: “Diferențele de preț ridică suspiciuni de cartel”
Vlad Măntoiu | Publicat: 08.12.2025 12:36 | Actualizat: 08.12.2025 12:40
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a anunțat declanșarea unor demersuri oficiale către Parchetul European (EPPO), în urma verificărilor care au evidențiat nereguli majore în achizițiile de microbuze electrice destinate transportului școlar. Conform ministrului, controalele interne au scos la iveală discrepanțe semnificative între prețurile plătite pentru același tip de vehicul, precum și abateri procedurale care ar putea indica practici neconcurențiale sau utilizare ineficientă a fondurilor europene.
Într-o declarație publicată pe Facebook, Pîslaru afirmă că: “Am decis să sesizez Parchetul European pe subiectul achiziției microbuzelor electrice pentru elevi (…) ca urmare a constatării mai multor disfuncționalități care ridică semne de întrebare cu privire la modul în care au fost utilizați banii europeni.”
Tot ministrul a precizat că rezultatele Corpului de Control vor fi înaintate și către Departamentul pentru Lupta Antifraudă (DLAF) și Consiliul Concurenței, instituții competente în analiza unor potențiale abateri legate de competiția din piață sau achiziții ineficiente.
Achizițiile au fost derulate separat în 40 de județe
Programul “Microbuze electrice pentru elevi” a fost conceput pentru a sprijini comunitățile rurale, însă implementarea sa a fost descentralizată. Fiecare județ și-a elaborat propriul caiet de sarcini și propriile proceduri, ceea ce a dus la 74 de achiziții derulate independent.
Potrivit ministrului, “modul de implementare a fost neuniform şi lipsit de o coordonare centralizată. În locul unui sistem integrat, cu achiziții centralizate și standarde unitare, fiecare județ a derulat proceduri separate, stabilind propriile caiete de sarcini, valori estimate și condiții de livrare.”
Această lipsă de uniformitate ar fi permis apariția unor diferențe spectaculoase între prețurile plătite pentru același model de microbuz electric, cu 16+1 locuri.
Diferențe de preț între 99.000 și 263.000 de euro pentru vehicule identice
În raport au fost consemnate situații în care un microbuz electric furnizat în mod similar mai multor județe a fost achiziționat cu prețuri variind de până la 164.000 de euro, fără diferențe tehnice sau funcționale care să justifice variația.
“Au fost identificate situații în care același tip de microbuz electric (16+1 locuri) a fost achiziționat, în județe diferite, la valori semnificativ variabile — între un minim de 99.000 de euro și un maxim de 263.000 de euro per unitate, fără modificări tehnice care să justifice diferențele”, mai scrie ministrul.
În unele cazuri, livrările au fost realizate cu întârziere, iar prețurile, în special cele maxime, nu ar fi fost fundamentate tehnic sau economic.
Ministrul avertizează că discrepanțele ar putea reprezenta “suspiciuni de înțelegere între firme (preț de cartel), prețul nereprezentând o imagine reală a prețurilor practicate pe piață.”
Totodată, verificările au arătat diferențe între localitățile incluse în cererile de finanțare și cele care au primit efectiv vehiculele, semn al unor disfuncționalități administrative.
Ministerul promite reformarea mecanismului viitor de atribuire a fondurilor
Sesizarea către EPPO vine în urma unei investigații publicate anterior de Reporter de Iași, preluată de News.ro, în care o firmă din Prahova, Aveuro Internațional, ar fi câștigat peste jumătate dintre contractele la nivel național, cu marje de preț semnificative.
Potrivit anchetei, compania ar fi livrat microbuze carosate la costuri sub 100.000 de euro, revânzându-le unor județe la prețuri mult mai mari. Exemplul ieșit cel mai mult în evidență a fost județul Olt, unde un vehicul ar fi costat peste 262.000 de euro.
În finalul postării sale, Pîslaru subliniază că Ministerul va introduce, în apelurile viitoare, obligația unor analize de piață detaliate, a stabilirii unor prețuri de referință și a unei coordonări mai riguroase între autoritățile locale și centrale.
“Când vorbim de bani publici, nu ne permitem neglijență, improvizație sau lipsă de rigoare și nu voi tolera niciodată asemenea situații”, mai spune Dragoș Pîslaru.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite





