Cum se face un testament în 2024, în România? De ce acte ai nevoie
Ştefan Cojocaru | Publicat: 25.03.2024 11:57 | Actualizat: 25.03.2024 12:02
Un subiect adesea considerat sensibil, dar extrem de util după decesul unui membru al familiei, este realizarea unui testament.
Indiferent de vârstă, oamenii îşi pot realiza un testament pentru a numi clar care îi sunt moştenitorii, după deces. Aşa pot fi evitate discuţiile între membrii familiei, dar şi eventualele probleme legale de utilizare a bunurilor. Prin intermediul unui testament, banii şi bunurile unei persoane ajung, prin dorinţa expresă a titularului, către persoana sau persoanele nominalizate.
Ce este testamentul şi când poate fi considerat nul?
Testamentul este un document juridic de sine stătător, care poate fi revocat de către o persoană numită testator. Prin intermediul dispoziţiei testamentare sunt numiţi moştenitorii de drept, care după deces vor intra în posesia bunurilor, a sumelor de bani sau a terenurilor. Este un act personal, care poate fi realizat doar de către testator, ce nu poate nominaliza o persoană să facă asta pentru el.
Este un act pentru cauză de moarte, în sensul că efectele sale se produc doar după decesul testatorului. Până în acel punct, îl poate modifica oricum şi oricând doreşte. Valabilitatea unui testament are loc doar dacă testatorul are discernământ şi consimţământul nu a fost viciat în niciun fel.
Există mai multe tipuri de testamente:
- ordinare - olografe: se pot realiza în condiţii obişnuite şi trebuie scrise, semnate şi datate de către testator. În sens contrar, documentul este considerat nul.
- autentice - privilegiate pot fi realizate doar în împrejurări deosebite.
Pentru a fi întocmit un testament, o persoană are nevoie de o serie de documente, precum:
- actul de identitate a testatorului, pentru a putea demonstra că el este titlularul
- copie după actul de identitate al persoanei care va fi primi bunurile şi averea
- actele de identitate pentru cei doi martori care au obligaţia de a fi de faţă atunci când testatorul merge la biroul notarial
- actele de proprietate asupra bunurilor ce vor fi lăsate prin testament
- adeverinţă medicală care să ateste faptul că testatorul are discernământ
- lista de bunuri deţinute ale persoanei care realizează testamentul, unde trebuie să fie trecute autoturisme, investiţii, conturi bancare, imobile, dar şi alte bunuri de valoare
- vor trebui furnizate informaţii despre persoanele care vor primi averea şi modul în care acestea vor fi împărţite
- la biroul notarial trebuie să fie şi executorul testamentului, adică acea persoană de încredere a testatorului, care are rolul de a se asigura că după deces, toate instrucţiunile sunt respectate întocmai
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.