Foto 1/1 Galerie foto (1 fotografii): Victor Ambros și Gary Ruvkun sunt câștigătorii Premiului Nobel 2024 pentru Medicină. Descoperirea lor ar putea revoluționa genetica umană
Foto: The Times of Israel  |

Ene Valentina   |   Publicat: 07.10.2024 15:55   |  Actualizat: 07.10.2024 18:12

Premiul Nobel pentru Medicină din 2024 a fost acordat savanților americani Victor Ambros (71 de ani) și Gary Ruvkun (72 de ani), recunoscuți pentru descoperirea revoluționară a microARN-ului și a rolului său esențial în reglarea post-transcripțională a genelor. Această realizare științifică reprezintă un pas uriaș în înțelegerea mecanismelor complexe care guvernează dezvoltarea și funcționarea organismelor.

Descoperirea microARN-ului, o mică secvență de ARN care influențează activitatea genelor prin blocarea transcrierii acestora, deschide noi perspective în cercetarea geneticii și înțelegerea bolilor umane. Studiile desfășurate de Ambros și Ruvkun au schimbat fundamental modul în care percepem procesele biologice care controlează expresia genelor, oferind astfel baze solide pentru viitoare terapii genetice și tratamente personalizate.

Victor Ambros și Gary Ruvkun sunt câștigătorii Premiului Nobel pentru Medicină

Cercetările celor doi laureați au fost realizate în cadrul unor instituții prestigioase. Victor Ambros, în vârstă de 71 de ani, și-a desfășurat cercetările la Universitatea Harvard și este în prezent profesor de științe naturale la Școala de Medicină a Universității din Massachusetts. Gary Ruvkun, în vârstă de 72 de ani, a efectuat cercetări la Spitalul General din Massachusetts și este profesor de genetică la Școala de Medicină Harvard.

Descoperirea microARN-ului a fost considerată de Comitetul Nobel de la Karolinska Institutet drept una „fundamental importantă pentru modul în care organismele se dezvoltă și funcționează”. Studiile acestora oferă noi perspective asupra modului în care genele sunt reglate și cum acest proces influențează starea de sănătate a organismului, inclusiv apariția bolilor precum cancerul, bolile neurodegenerative și bolile cardiovasculare.

MicroARN-ul joacă un rol esențial în controlul expresiei genelor, un proces vital pentru dezvoltarea și funcționarea celulelor din organism. Această descoperire permite înțelegerea unor mecanisme biologice care, până acum, au rămas ascunse. Mai mult decât atât, deschiderea acestui nou câmp de cercetare genetică ar putea conduce la identificarea unor tratamente inovatoare, bazate pe reglarea activității genelor prin intermediul microARN-ului.

Prin influențarea modului în care genele sunt exprimate, microARN-ul joacă un rol crucial în prevenirea și combaterea anumitor afecțiuni. Această descoperire poate contribui la dezvoltarea unor terapii mai eficiente în tratamentul bolilor genetice și cancerului, precum și la personalizarea tratamentelor în funcție de profilul genetic al fiecărui pacient.

Ce este Premiul Nobel

Premiul Nobel, creat de Alfred Nobel în 1896, este cea mai prestigioasă distincție în domeniul științei, literaturii, economiei și păcii. Ambros și Ruvkun vor împărți suma de 11 milioane de coroane suedeze, echivalentul a aproximativ un milion de euro, în semn de recunoaștere pentru contribuțiile lor remarcabile la înțelegerea mecanismelor genetice fundamentale.

Acesta este cel de-al 115-lea Premiu Nobel acordat în fiziologie sau medicină de la prima sa ediție în 1901. Din cei 229 de laureați premiați până acum, doar 13 au fost femei, o cifră care subliniază dezechilibrul de gen din știință, dar care continuă să inspire noi generații de cercetători.

Ceremonia de decernare a Premiilor Nobel va avea loc în decembrie, la Stockholm, Suedia, unde Ambros și Ruvkun își vor primi distincțiile. În continuarea săptămânii Nobel, vor fi anunțate și premiile pentru fizică, chimie, economie, literatură și pace, toate recunoscând contribuțiile deosebite ale unor oameni de știință și lideri din întreaga lume.

Adaugă comentariu

Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.

Marcel Ciolacu, declarații surprinzătoare înainte de alegerile din noiembrie. Cu cine ar putea vota la prezidențiale
De ce vrea România să blocheze importurile de ouă și pui din Ucraina. Explicațiile ministrului Agriculturii
Alfred Bulai a fost dus cu ambulanța la spital. Primele declarații ale profesorului acuzat de abuzuri
Prognoza meteo pe două săptămâni. Vremea se încălzește, vor fi și zone lovite de un val de ploi
Veste bună pentru șoferi. Amenda automată pentru lipsa rovinietei va dispărea
Ce program are FCSB în Europa League? De câte puncte are nevoie pentru a se califica
Banciu, atac la adresa lui Ioanițoaia: 'Nu am avut niciodată încredere în el, nu îmi place de el ca om!'
Ce s-a întâmplat când Prodanca și Giovanni au stat din nou 'la aceeași masă': 'S-au văzut în fața faptului împlinit'
'Dacă erau alții mai buni, jucau ei!' Fotbalistul 'favorizat' la naționala României, răspuns dezlănțuit pentru critici: 'Ceilalți erau rotiți, eu mereu evoluam'

Cele mai citite

Marcel Ciolacu, mare fan al fast-food-ului. Ce a mâncat liderul PSD în vizita la Chișinău
Actualitate  |  05 Octombrie 2024, 12:14
1.
Motivul pentru care Nicolae Ceauşescu şi-a secretizat data naşterii. Când era născut, de fapt?
Actualitate  |  07 Octombrie 2024, 10:13