Se vrea revenirea la serviciul militar obligatoriu. Cine urmează să ia decizia finală

Gabriela Gogu | Publicat: 20.05.2025 13:28 | Actualizat: 20.05.2025 14:30
Serviciul militar obligatoriu revine în atenția publică, iar decizia finală ar putea aparține președintelui ales al României. Generalul Virgil Bălăceanu a explicat care sunt atribuțiile șefului statului în domeniul apărării și al politicii externe.
Întrebarea care stă pe buzele tuturor este dacă va fi reintrodus serviciul militar obligatoriu. Virgil Bălăceanu a fost întrebat despre responsabilitățile președintelui în calitate de comandat suprem, în perioade de pace, generalul a spus că acesta are libertatea de a propune concepte strategice, în urma consultării cu experții din cadrul administrației prezidențiale. El are și dreptul de a verifica nivelul de pregătire al structurilor de apărare, să participe la exerciții militare și să solicite analize relevante.
”Poate să facă orice din punct de vedere al lansării unor concepte, după ce le analizează, împreună cu specialiștii de la administrația prezidențială. Poate să facă verificarea stadiului de pregătire. Poate să participe la exerciții, poate să ceară analize pe care el le consideră necesare. Trebuie să cunoască situația reală nu numai a armatei ci și a instituțiilor care sunt legate de apărare/securitate”, a declarat generalul (r) Virgil Bălăceanu pentru Adevărul.
Cine poate reintroduce serviciul militar obligatoriu
Generalul (r) Virgil Bălăceanu a mai transmis că, dacă președintele își dorește extinderea forțelor armate sau alte schimbări structurale, inițiativa trebuie să pornească de la direcțiile strategice stabilite de acesta. Ulterior, Ministerul Apărării Naţionale și Statul Major trebuie să elaboreze documentele necesare punerii în aplicare a acestei viziuni. De asemenea, în termen de șase luni de la preluarea mandatului, președintele trebuie să propună o nouă strategie de apărare a țării, iar până atunci trebuie să fie corect informat despre starea operativă a armatei și situația rezervei. Generalul a mai atras atenția că niciun CSAT nu a analizat în profunzime problema rezervei militare
”În primul rând, inițiativa unui președinte ține de direcțiile strategice. Și în baza direcțiilor strategice, Ministerul Apărării, Statul Major al Apărării trebuie să elaboreze aceste solicitări sau documentele necesare președintelui. Pe de altă parte, la șase luni după instalarea președintelui, trebuie să fie aprobată noua strategie de apărare a țării, un document de bază. Ori, până la aprobarea acestei strategii, președintele trebuie să fie informat în mod real cu privire la starea operativă a Armatei României, cu privirea la rezerva Armatei României. Niciun CSAT nu a analizat până acum problematica legată de refacerea rezervei armatei României”, a spus generalul (r) Virgil Bălăceanu.
Reintroducerea serviciului militar obligatoriu ar putea deveni o necesitate
Potrivit generalului, reintroducerea acestui serviciu ar putea deveni o necesitate., majoritatea celor care au efectuat armata până în 2007 vor ieși treptat din evidențele militare. Iar voluntariatul nu este suficient pentru completarea rezervei.
”În primul rând, inițiativa unui președinte ține de direcțiile strategice. Și în baza direcțiilor strategice, Ministerul Apărării, Statul Major al Apărării trebuie să elaboreze aceste solicitări sau documentele necesare președintelui. Pe de altă parte, la șase luni după instalarea președintelui, trebuie să fie aprobată noua strategie de apărare a țării, un document de bază. Ori, până la aprobarea acestei strategii, președintele trebuie să fie informat în mod real cu privire la starea operativă a Armatei României, cu privirea la rezerva Armatei României. Niciun CSAT nu a analizat până acum problematica legată de refacerea rezervei armatei României
S-ar putea ca președintelui peste următorii 3-4 ani să i se propună reintroducerea serviciului militar obligatoriu. Și atunci care va fi decizia președintelui? Președintele nu trebuie să aibă o analiză pe problematica legată de rezervă, de pregătire pentru mobilizarea populației, a economiei și a teritoriului? Se acționează extrem de puțin. Majoritatea factorilor determinanți în Consiliul Suprem de Apărare al Țării aparțin guvernului.
Sunt întârzieri cu privire la legislație. Președintele nu este într-un clopot de sticlă. El trebuie să se relaționeze cu guvernul, cu parlamentul, cu comisiile de apărare. Nu am văzut niciodată o activitate pe care președintele să o aibă cu comisiile de apărare din Parlament și cu Guvernul pe problematica întârzierii unor legi. Cum ne explicăm că legea de pregătire a populației pentru apărare, întârzie de trei ani de zile, să fie aprobată, în condițiile în care războiul a început acum trei ani”, a explicat generalul (r) Virgil Bălăceanu.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.












Cele mai citite











