“Efectul de turmă”, pericolul ignorat de șoferi. Titi Aur, despre accidentul în lanț de pe DEx Pitești–Craiova
Galerie foto (1 fotografii): “Efectul de turmă”, pericolul ignorat de șoferi. Titi Aur, despre accidentul în lanț de pe DEx Pitești–Craiova
Vlad Măntoiu | Publicat: 27.12.2025 12:50 | Actualizat: 27.12.2025 12:53
Fostul pilot de raliuri Titi Aur, expert în conducerea defensivă, consideră că accidentul în lanț produs vineri pe Drumul Expres Pitești–Craiova, în care au fost implicate 12 autoturisme și 32 de persoane, are drept cauză principală ceea ce specialiștii numesc “efectul de turmă”.
“Aproape cu siguranță vorbim despre efectul de turmă, un fenomen care, din păcate, nu se predă la școala de șoferi, ci doar la cursurile de conducere defensivă”, a explicat Titi Aur la Digi24.
Potrivit acestuia, șoferii tind să își adapteze comportamentul nu la reguli sau la condițiile de drum, ci la ceea ce fac ceilalți participanți la trafic.
De ce merg șoferii prea aproape unii de alții
Titi Aur explică faptul că, pe drumurile rapide, tentația de a reduce distanța și de a crește viteza apare gradual.
“Suntem tentați să ne luăm unul după altul, să mergem din ce în ce mai tare și din ce în ce mai aproape, pentru că avem senzația că se poate”, a precizat el.
Acest lucru face ca o coloană întreagă de mașini să circule la distanțe insuficiente, ceea ce transformă orice frânare mai bruscă într-un declanșator pentru un accident în lanț.
Expertul în conducere defensivă atrage atenția că există o regulă clară și ușor de aplicat pentru menținerea distanței corecte față de mașina din față: “Distanța trebuie să fie, în metri, jumătate din viteza de deplasare”, a subliniat Titi Aur.
Astfel, la o viteză de 120 km/h, specifică drumului expres, distanța minimă de siguranță ar trebui să fie de aproximativ 60 de metri. Nerespectarea acestei reguli face ca lanțul de frânări să devină din ce în ce mai violent de la o mașină la alta.
“Regula șvaițerului”: accidentele au mai multe cauze
Titi Aur a explicat că, în producerea accidentelelor, rareori există o singură cauză: “Funcționează așa-numita regulă a șvaițerului: mai mulți factori se aliniază și duc la producerea accidentului”, a spus el.
În cazul carambolului de pe DEx Pitești–Craiova, o frânare inițială, posibil cauzată de soare, vizibilitate sau o percepție eronată a unui obstacol, s-a suprapus peste efectul de turmă și distanța insuficientă dintre vehicule.
Un alt aspect evidențiat de Titi Aur este legat de siguranța pasivă a mașinilor moderne: “Mașinile de astăzi ne protejează mult mai bine. Dacă acest accident s-ar fi produs în urmă cu 30 de ani, numărul victimelor ar fi fost mult mai mare”, a explicat fostul pilot.
El subliniază însă că progresul tehnologic nu poate compensa un stil de condus riscant și ignorarea regulilor de bază ale conducerii defensive.
Titi Aur avertizează că accidentele în lanț pot fi prevenite printr-o conduită mai prudentă în trafic: “Când vizibilitatea e redusă, aderența e scăzută sau traficul este aglomerat, soluția este simplă: mergem mai încet și păstrăm distanța”, a declarat el.
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite





