exclusiv Profesia de comisar de licitație, explicată de Simona Chiș în podcastul I AM MEDIA BUSINESS
Galerie foto (1 fotografii): Profesia de comisar de licitație, explicată de Simona Chiș în podcastul I AM MEDIA BUSINESS
Vlad Măntoiu | Publicat: 09.12.2025 15:59 | Actualizat: 09.12.2025 16:05
Episodul al patrulea al podcastului I AM MEDIA BUSINESS, realizat de Victor Vrînceanu, o are ca invitată pe Simona Chiș – Art Advisor și comisar de licitație al casei Artmark. În cadrul discuției, aceasta a explicat cât de complexă și solicitantă este profesia pe care o practică, o meserie rar înțeleasă în profunzime de publicul larg.
- Episodul 4 al podcastului I AM MEDIA BUSINESS, cu Simona Chiș, Art Advisor și comisar de licitație al casei Artmark, este disponibil pe canalul de YouTube iAMnews.
O profesie încă nereglementată în România
Simona Chiș a subliniat că, în România, meseria de comisar de licitație nici măcar nu se regăsește în nomenclatorul oficial de meserii, ceea ce contrastează puternic cu nivelul de profesionalizare cerut în alte state europene.
“În România această meserie nu există în nomenclatorul de meserii, dar în Franța, ca să fii comisar de licitații trebuie să ai obligatoriu facultatea de drept, facultatea de istoria artei, deci două facultăți, un master în domeniu și un stagiu de doi ani”, a explicat Simona Chiș.
Prin comparație, spune invitata podcastului, pregătirea formală și practica acestei profesii în România sunt încă într-un stadiu incipient, chiar dacă responsabilitățile sunt la fel de mari ca în piețele consacrate.
Responsabilitate în toate direcțiile: față de vânzător, față de lucrare, față de colecționar
Un alt punct al discuției cu Victor Vrînceanu este despre amploarea responsabilităților pe care le are un comisar de licitație. Acesta trebuie să vegheze asupra intereselor tuturor părților implicate, păstrând în același timp integritatea procesului și protejând valoarea și autenticitatea lucrărilor de artă.
“Este o meserie și o profesie care presupune foarte multă responsabilitate: responsabilitate față de deponent, de cel care vinde lucrarea, față de lucrare în sine și față de colecționar. E o meserie care presupune foarte multă responsabilitate”, mai spune Simona Chiș.
Artmark, prima casă de licitații de artă din România
Deși meseria nu este încă reglementată, Artmark a contribuit în mod direct la profesionalizarea procesului de licitație în România. Fondată în 2008, casa de licitații a introdus standarde de evaluare, autentificare și transparență similare cu cele ale marilor case europene.
Simona Chiș face parte din noua generație de comisari de licitație care nu doar conduc licitații, ci și educă publicul, explică mecanismele valorii artistice și pun bazele unei piețe culturale mature, precum a făcut în cadrul podcastului I AM MEDIA BUSINESS, care poate fi vizionat AICI:
Adaugă comentariu
Pentru a comenta, trebuie să fii logat. Dacă ai deja un cont, intră în cont aici. Daca nu ai cont, click aici pentru a crea un cont nou.






Cele mai citite


